10/20/2012

Syukurlah Kawan



 Serius. Aku tak pernah bercita-cita nak jadi ustaz. Tapi aku pernah terfikir nak masuk uji bakat raja lawak. walaupun aku tak pandai buat lawak. sangat aneh.





Assalamualaikum. Hai Stalker. 


Setiap manusia diberi nikmat dan kelebihan tersendiri yang bersesuaian dengan manusia itu sendiri. Cuma kita tidak menyedarinya. Namun terkadang kita terlalu asyik hingga lupa itu Cuma pinjaman. Manusia mempunyai dua sifat yang bagi aku (dan aku sendiri pun kadang macam tu) iaitu : 

1.       Dengki tapi tidak menyedarinya.
2.       Tak puas dan lupa sifat syukur.

Oh ya. Aku tulis sebagai peringatan kepada diri sendiri sebab kadang2 aku baca balik apa yang aku tulis dan dari situ berlakulah permuhasabahan diri. Aku pun bukan bagus sangat. Cita-cita aku bukan nak jadi ustaz.


Berbalik kepada tadi , kadang-kadang aku baca status di fb ada yang tulis : 

CONTOH : Kau jangan nak bajet hotstuff sangatlah. Tak kemana pun kau punya hotstuff tu.


Biasalah. Anak muda sekolah menengah punya status. Selalu bunyinya macam tu. Tapi sedar tak sedar sebenarnya ia berbaur kedengkian. Dia tak sedar yang dia sebenarnya dengki. Maka kita kena sedarkan dia. 


Ketahuilah sifat hasad dengki itu mampu merosakkan amal kebaikan kita umpama api membakar kayu. 

Ada jugak yang dengki dengan harta pinjaman yang orang lain ada. Erti kata lain , kekayaan. Dan dari situ munculnya fahaman Anarchy. Golongan anarchist asalnya adalah golongan yang bencikan pihak atasan yang sering mengaut kelebihan seperti kekayaan , kuasa , dan pangkat etc . mereka menentang apa yang mereka benci tentang orang lain. 

 ‘engkau teruskanlah menjadi anarchist sehingga jutaan duit berada dalam genggaman kau. Nescaya kau akan mengatakan ia fahaman yang bodoh’. Itu bukan ayat aku. Aku pernah dengar dari ucapan seorang cendiakawan mat saleh. Dan ayat itu aku pegang dan aku putar balik sekiranya aku dengki terhadap seseorang. 


Maksudnya di situ , andai saja kau miliki apa yang orang lain miliki , nescaya kau takkan berkata begitu. Sifat tu muncul bila kau tiada apa yang orang lain ada. Paling teruk bila kau tak sedar yang kau tengah dengki.


Kedua , sifat Tak puas dan lupa bersyukur. 


CONTOH : ‘Untunglah muka macam itu , untunglah muka macam orang ini’

Ayat dengki tapi tak sedar. Tapi apa kurangnya diri kita sendiri ? kita ada nikmat yang dia takda dan kita ada. Dan nikmat yang diberi juga sama , tapi apa yang kita nak sebenarnya  ?


Kita lupa sesuatu. SYUKUR. Aku bersyukur aku diberi hidung , aku diberi telinga, aku diberi mata. Aku pinjam saja. Aku tak miliki apa-apa sebenarnya. 

Jadi sebagai manusia yang sama-sama ‘pinjam’ ni , janganlah timbul di hati terasa lebih atau terasa kurang dari orang lain. Ketahuilah bahawa sifat riak yang tersembunyi dan tidak kita sedari ini salah satu dari jenis-jenis syirik. Kita merasa kelebihan itu kita yang punya dan terasa lebih dari orang yang tiada. Sedang yang membezakan kita cuma amal. 

Terkadang aku pun macam tu. Tapi hati ni akan terdetik , ‘bukan aku punya’ .
Memang kadang-kadang aku suka buat gurau benda macam ni , tapi niatnya sengaja untuk meriuhkan keadaan yang terasa sunyi meskipun lawak yang aku buat sangat tak lawak dan boleh bawak gaduh.


‘’Eh , apasal hari ni muka aku macam Aaron Aziz. Semalam macam Zayn Malik. Memang babyface betul’’

Ayat – ayat seperti ini sepatutnya boleh dijadikan modal untuk bergaduh. Tapi atas dasar prihatin dan nak jaga hati kawan , pastinya mereka tidak akan mengeluarkan penumbuk lalu meng-iyakan saja ayat-ayat yang aku keluarkan.

Tapi jauh di sudut hati , aku tak berniat pun nak bangga diri. Sumpah. Aku cuba untuk buat lawak yang tak lawak dan takda orang gelak (sebab mmg aku tak berbakat) Cuma untuk mewarnakan suasana yang Nampak macam sunyi. Serius.

Jadi dengan ini beta berharap , janganlah ada perasaan mual dan menyampah pada beta kerana beta sebenarnya takda modal nak bersembang. Beta cuba buat ‘gurau member-member’ yang sebenarnya memang tak menghiburkan. Beta mintak maaf sangat2. Lain kali beta buat lagi. Ehem. 


Wallahua’lam. 

END


P/S : Aku sebenarnya memang dari dulu taktau buat lawak. Kalau ada orang gelak pun sebab kebetulan lawak. Dan aku sebenarnya tak pandai bersembang. Tapi aku akan berusaha sebaik mungkin agar orang sekeliling tak bosan dengan aku – ayat Forever Alone.  -_- 


P/S2 : mesti ada orang yang anggap : ‘’orang macam dia ni pun wujud ke kat dunia?’’ Kenyataannya memang wujud.
Comments
0 Comments

0 Komentar:

Post a Comment