10/24/2012

Bila Fahaman Sesat Ada Di Depan Mata Aku



Tanah tempat aku berpijak dan hirup udaranya. Kini dicemari dakyah sesat dan bodoh.



Assalamualaikum . Hai stalker.  Dan Saudara seagamaku.

Pertama sekali , aku nak bagitau yang aku bukan ustaz. Dan aku tidak bercita-cita nak jadi ustaz. Tapi ketahuilah sahabatku , tugas ‘memberitahu berita yang benar’ itu perlu ada pada seseorang muslim.

Kedua , aku suka perkara yang berkaitan agama. Dan aku sukakan islam dan segala keindahan yang terdapat di dalamnya. Penampilan aku , perlakuan aku, percakapan aku, kadang langsung tidak kena dengan apa yang aku sampaikan. Ketahuilah kawan , tiada manusia yang sempurna dalam dunia ini namun, aku akan cuba sempurnakan diri aku untuk menjadi yang lebih baik pada keesokkan hari.

Ketiga, aku suka memandang sesuatu dengan pandangan luar kotak pemikiran. Ini bukan kelebihan. Ini ‘analisa’. Aku suka keluar merayap. Aku suka pandang manusia. Dan aku suka lihat apa yang orang kadang terlepas pandang. Lebih-lebih lagi wajah manusia. Wajah melayu. Wajah muslim dan muslimat. Dan aku akan tertanya-tanya , apa yang mereka sedang fikirkan sekarang ? Andai saja permintaan aku dikabulkan.

-

Cukup di situ mukadimah. Aku tidak berhajat nak cerita biodata aku. Cuma jangan judge aku dengan pandangan kasar lalu membandingkan dengan apa yang aku tulis. Ini Cuma suatu ‘pesanan’ buat diri aku , dan orang yang ingin membaca.

-
Perniagaan itu satu kerja yang mulia. Rezeki yang halal datang dari penjualan barang/perkhidmatan yang halal. 90% punca pendapatan datang dari perniagaan. Nabi juga seorang peniaga. Dia berniaga barang yang halal , bermanfaat untuk pembeli, dan dia berniaga dengan kejujuran.
Tapi , apa yang aku jumpa pada hari ini sangat mengejutkan. Perniagaan yang sungguh celaka dari seorang peniaga yang celaka. (maaf berkasar tapi aku menulis entri ni penuh dengan rasa takut dan marah)


Perjalanan ku bermula begini. Hari raya haji jatuh pada hari lusa. Ramai kawan2 aku balik dari u masing2. Kami pun berkumpul untuk makan angin,, melepak dan berbual pengalaman masing2. Malam itu , selepas penat berjalan kami singgah ke suatu ‘ tempat yang tidak pernah tidur’ di tempat kami. Tempat itu adalah Uptown Kota Damansara . bertempat di Kompleks Muhibbah Seksyen 13 .  (maaf aku perlu sebut nama tempat. Ini wajib disampaikan)


Kami berjalan mencuci mata. Lama rasanya tidak singgah ke situ. Mata aku meliar untuk melihat kot-kot ada barang baru , atau baju baru , tempat makan baru . Sungguh diluar jangkaan. Tempat itu banyak berubah. Bukan sahaja tempat. Wajah pelanggan pun banyak berubah. Muka2 dari ceruk mana pun aku taktau. Wajah-wajah melayu. Cara pemakaian , pergaulan , percakapan. Ternyata menyedihkan. Tak apalah. Aku tolak tepi perasaan tu sebentar. Sambil melayan perasaan , tiba-tiba kawan ku singgah disebuah kedai buku.


Dia melihat tasbih-tasbih yang dijual – digantung di situ. Hajatnya ingin membeli tasbih kayu koka. Aku biarkan saja. Aku pun berjalan bersendiri. Langkah demi langkah.


First impression , aku melihat kiosknya agak rapi. Barang-barang yang dijual , berbentuk buku keagamaan, tasbih, perhiasaan, dan barang antic seperti duit kertas lama. Tiada yang menarik. Aku melihat wajah penjual. Orangnya berjanggut agak serabai. Tidak kemas. Hanya berkemeja hitam. Berseluar slack/jeans aku tak perasan. Wajahnya tua dan sedikit cengkung. Kulitnya coklat kegelapan. Bertopi/snowcap pun aku tak perasan. Memakai kaca mata. Gaya macam otai bob marley. Macam tak kena dengan barang yang dia jual Dia dan dua orang lagi kawannya sedang bersembang sambil ketawa berdekah-dekah. Aku pun tak berapa dengar apa yang diorang sembangkan. TAPI ini hanya first impression. Aku tak syak apa-apa. Dan aku tak judge apa-apa. Aku buat tak endah.


Langkah diteruskan. Aku cuba melihat buku-buku yang dijual. Ada tajuk solat-solat sunat , kisah nabi pun ada, perkara berkaitan fiqh ibadah pun ada seperti cara mandi junub. Biasalah tu. TIBA-TIBA mata aku ternampak sebuah buku. Cetakannya hanya Photostat. Berstapler sahaja ditepi. Kulit depan berwarna hijau. Bertajuk ‘Mengenal Diri’. Disebelahnya , juga sama. Hanya berbeza kulit depan yang berwarna merah. Bertajuk ‘Mengenal Roh’ .


SILA AMBIL PERHATIAN. Kedua buku ini (yang bertajuk MENGENAL DIRI . dan MENGENAL ROH) tolong jangan beli dan jangan baca. Aku ulang , tolong jangan beli dan jangan baca. Aku pernah dengar dari seorang ustaz yang aku kenal. Dia pernah menasihati aku supaya jangan belajar ilmu mengenal diri ni. Kebanyakan orang yang menuntut ilmu ni , akhirnya sesat. Sebab dia terlalu cuba untuk ‘mengenal diri’ dia sendiri.


Pandangan peribadi aku : Apa jahil sangat sampai diri kau sendiri pun kau tak kenal ? nak kenal diri ? bukan dengan ‘ilmu mengenal diri’ lah kawan. Tapi dengan amal ibadah. Solat jangan tinggal. Tingkatkan ilmu agama dan sains islam. Pengetahuan am. Jangan tinggalkan ilmu dunia. Rapatkan diri dengan Ustaz-ustaz bertauliah. Para pendakwah. Ataupun paling kurang berkawanlah dengan kawan-kawan yg rajin pergi surau. Dengar kuliah. Bukan dengan beli buku tu , lepas tu menuntut dalam gelap dengan ‘ustaz pelik2’ , ilmu pelik2 lepas tu sesat ? Dan paling teruk ialah bila kau tak sedar yang kau dah sesat. Sebab kau tiada didikan agama yang sempurna. Dan kau tak guna ilmu yang ada bila ‘hati , jiwa dan minda’ kau memerlukan.


Langkah diteruskan. Aku ternampak gambar-gambar lama seperti mantan Sultan Selangor , Tok Janggut, Wali Songo , dicetak dalam kertas berbagai saiz. Ditepinya diberi sedikit keterangan. Ada yang dibingkaikan.  Gambar-gambar tersebut ada yang berbentuk lukisan.


Pandangan aku : Kalau setakat gambar print dari google tu tak payah la jual. Dah tu letak harga pelik-pelik. Ini zaman teknologi. Setakat gambar ‘bajet keramat’ tu , orang boleh cari kat google. Lagi satu , gambar-gambar manusia lebih-lebih lagi berbentuk lukisan manusia , TER-sangatlah tidak elok untuk dibawa masuk ke dalam rumah. Cuba korang carik balik fatwa kat google. Mesti ada. Aku malas nak terangkan. Cuba korang terangkan kat aku , andai kata korang bawak balik gambar printed Wali Songo / Tok Janggut , yang berbentuk lukisan tu , siap frame lagi, sangkut kat dinding rumah. Apa MANFAAT dia kat korang ? dapat meningkatkan iman ? Jangan jadi jahil lah kawan. Fikir dalam sikit.


Okay lah. Takpalah. Saya hanya mampu berdoa agar bisnes pakcik mendapat keberkatan Allah.  


Langkah diteruskan. Tiba – tiba aku ternampak satu gambar. Printed bersaiz A4. Framed. Sebuah lukisan dimana di dalamnya berilustrasi seekor kuda putih , bersayap , berkepala manusia , wanita berambut panjang berwarna hitam , didahinya terdapat emas bercorak , Sedang terbang menuju kelangit. Di sudut atas kanan dan kiri gambar tertulis Allah dan Muhammad didalam bulatan hijau. Tulisan Arab. Latar belakang gambar menunjukkan sebuah bukit pasir seperti gurun , di tepinya terdapat sebuah rumah/bangunan segi empat – batu (aku tak pasti itu Kaabah atau tidak) disebelahnya terdapat seekor unta. Latar masa gambar yang ditunjukkan seperti kawasan tanah Arab suatu ketika dahulu.


Aku nak tanya korang. Apa yang korang gambarkan bila aku cerita tentang lukisan ni ? Yaaa .

BURO’ – makhluk yang dinaiki nabi ketika Isra’ Mikraj

LUKISAN YANG BERUNSUR HINDU

SESAT

SYIAH

SILA AMBIL PERHATIAN. Gambar-gambar puak SYIAH kadangkala mencampur adukkan unsur hindu dan islam. (Sila lihat lokasi Negara yang kuat fahaman Syiah dan contoh-contoh gambar syiah yang lain di google. Tolong kaji sendiri guna ilmu agama korang). Dan perkara ghaib tidak seharusnya digambarkan dengan pemikiran ‘kasar’. Ilmu manusia terhad. Tidak perlu kita terlebih-lebih membayangkan ilmu Allah lalu meng’ilustrasikannya dengan menggunakan Ilmu manusia. TERANG-TERANG GAMBAR-GAMBAR SEPERTI INI MEMANG MENYESATKAN.

Langkah diteruskan. Aku ternampak loket. Berbentuk bulat. Berwarna hitam. Kotak dan loket itu terukir dan tertulis QUANTUM . aku tak pasti dia tulis Quantum Power Energy ke apa benda entah. Aku tak ingat. Fungsinya (kononnya) memberi tenaga dalaman. Kotak dia ada tulis Japan Tecnology.
Pandangan aku : Benda-benda macam ni sangat bodoh lagi membodohkan. Tenaga dalaman keluar melalui loket ? melancarkan darah ? Apa ingat aku bodoh sains ke ? Dah tu harga RM88 sekotak. Sungguh menipu. Baik aku buat solat sunat 88 rakaat lah kawan. Pahala dapat , tenaga dalaman pun dapat. Mintak kat Allah la brader. Mintak kat loket RM88 bodoh tu buat apa.


Sekali lagi , Saya hanya mampu berdoa agar bisnes pakcik mendapat keberkatan Allah.   


Perjalanan diteruskan. Aku ternampak sebuah buku. Agak tebal. Ketika itu kawan-kawan aku yang lain dah keluar dari kedai tu. Diorang nak jalan pergi kedai lain pulak. Yang seorang tu dah pun beli tasbih kayu koka. Tapi katanya tasbih tersebut kurang kualiti. Isinya kurang.
Sebelum aku beredar , aku sempat memandang tajuk buku tadi. Satu perkataan yang aku sempat ingat. AHLUL BAIT. Sekali lagi terlintas difikiran – SYIAH .


SILA AMBIL PERHATIAN. Golongan Syiah mendakwa ajaran mereka kononnya datang dari anak cucu nabi s.a.w. (ahlul bait) dan kononnya mereka sahaja yang mencintai ahlul bait. Mereka mengangkat martabat ahlul bait dan mengkafirkan sahabat-sahabat nabi. (kecuali Ali r.a).
Selepas tu aku beredar. Cukuplah dakyah sesat yang aku lihat. Kepala aku memang tak boleh terima. Aku benci. Jauh di sudut hati nak saja aku jerit :

‘’Hoi Semua !! Kedai ni Sesat !! Jangan Masuk langsung kat kedai ni !! Penjualnya jual barang tak pakai otak !! Takda ilmu !!’’

Tapi , aku tak buat. Itu idea gila. 

Seperti yang disebut dalam hadith , mencegah itu ada tiga cara. Tangan , Lisan dan Hati. Kalau aku guna tangan , aku tau aku akan kalah. Kalau aku sound kat pakcik tu , kang tak pasal-pasal jadi gaduh. Akhirnya , aku mencegah guna hati saja. Itulah selemah-lemah iman. Aku berdoa , agar takda pelanggan yang beli benda2 tu lalu terpengaruh , dan aku berdoa agar aku dan semua kawan-kawan aku , dan sesiapa yang baca entri ni , dan semua umat islam , agar terhindar dari fahaman fahaman sesat macam ni.

Ni ada link bagi yang ‘zero’ tentang Syiah. Aku merayu bagi yang dah tau dan lupa , atau yang taktau langsung agar baca artikel dalam link ni. Insyaallah , kita sama-sama terhindar dari terpengaruh dengan ‘agama sesat ini’ . 

Kalau nak share , lagi bagus. Kalau taknak share , aku paksa korang supaya share jugak. Share link je , blog aku takpayah .


Dalam link tu , ada contoh gambar , lukisan sesat , perayaan , amalan , ciri2 , fahaman dan etc. Memang lengkap. Agak panjang tapi bermanfaat.

-

END


P/S : Jujurnya , aku sangat takut. Aku risau. Hati aku tak tenteram semenjak aku melangkah keluar dari kedai tu. Aku risaukan Melayu. Aku risaukan Islam. Ini akhir zaman , kebaikan dan kejahatan , kebenaran dan pendustaan naik sama tinggi. Moga kita sama-sama dapat kuatkan akidah masing-masing , tingkatkan pengetahuan masing-masing , agar terhindar dari pengaruh sesat ni. Nak k-pop k-pop pun lantaklah , yang penting kita sama-sama jaga akidah kita , jaga agama kita. Biarlah kita bukan ustaz ustazah , atau bakal ustaz ustazah , tapi kurang-kurang kita mati dalam keadaan mempertahankan akidah dan agama. Mati dalam keadaan berilmu dan tak bodoh. Pegang prinsip tu. Orang nak kata apa lantaklah. :’)

3 comments:

  1. Bro, kaji info ni tengok ilmu mengenal diri. gua kompius lah sebab gua ada menuntut dulu http://internatebest.webs.com/

    ReplyDelete
  2. Ralat . nampak melulu. aku dah betulkan . > http://heehh.blogspot.com/2012/10/imd-vs-matrix.html

    ReplyDelete
  3. aku pun bukan ustaz.tapi aku pun tak leh tengok bende2 syirik ni.aku akan jadi marah

    ReplyDelete