1/10/2014

Life Is Not That Bad



Bila kau rasa hidup ni macam sial, kau kena balik kat tuhan pastu cakap slow slow dalam hati, ‘’hey..rileks la. Life is not that bad !’’





Assalamualaikum. Hai stalker.



Bila kau rasa hidup ni macam sial, kau kena balik kat tuhan pastu cakap slow slow dalam hati, ‘’hey..rileks la. Life is not that bad !’’.


Aku bukan penyelesai masalah orang lain. Aku boleh bantu orang tapi tak semestinya banyak. Tapi yang pasti, aku reti buat orang gembira. – walaupun aku tak pandai buat lawak, tak kelakar, semua lawak hambar macam haram.


Bila kau rasa hidup ni macam sial, kau kena balik kat tuhan pastu cakap slow slow dalam hati, ‘’hey..rileks la. Life is not that bad !’’.


Bila orang cerita yang dia ada masalah kat aku, aku pandang masalah diorang kecik besar kecik besar je. Kecik sangat masalah dia tu.


Bila orang tu kata aku tak faham situasi dan masalah yang dia hadapi, actually aku tahu. Cuma remehnya masalah yang tuhan bagi kat dia. Kenapa laaa masalah ni tak boleh ditukar.- dalam erti kata lain ujian tuhan.


Ya, Allah beri ujian mengikut kesesuaian hamba dalam memikulnya. So rileks la.


Kalau nak diikutkan masalah ni, nak saja aku ikat tali kat kipas siling pastu gantung diri. Tapi aku tak buat , sebab aku tau , Allah beri ujian mengikut kesesuaian hamba dalam memikulnya.



Apa yang kau kena buat, rileks. Bila lagi kau nak rasa masalah / ujian ni , bila lagi ?  kan YOLO ! – you only live once. Hidup hanya sekali, bukan untuk enjoy , tapi untuk lalui macam macam. Tak semestinya having fun. Kau bukan tinggal kat amerika jadi omputih kaya nak berparti. Kau hidup kat Malaysia yang penuh demokrasi sampah.



Kemon la kawan. Just fake your life, and smile. Keep calm, and keep walking.


Life is not that bad. Hidup ni tak teruk sangat selagi kau mampu makan nasi bujang dan tulis blog. –haha



Melainkan kau hidup melarat , takda rumah , baju koyak koyak , busuk tak mandi , serabai , dan carik makanan dalam sampah. Itu dah teruk sangat dah tu.

Dengan mengingati Allah , hati akan menjadi tenang. Yeap , that’s right.



Aku bercakap  atas diri aku sebenarnya, dan jugak orang yang bermasalah  yang membaca entri ni. – kalau ada.



Ya, memang kita SELALUNYA hadapi masalah sorang sorang. Jarang hadapi masalah BERSAMA orang lain, tak kira la siapa pun. Selalunya sorang. Tapi rileks la – Allah kan ada. (iklan kit kat)



Aku pandang dunia ni luas. #cakapserius



Dan aku tau , manusia yang bermasalah besar, dan merasakan masalahnya tak boleh selesai, perlu merasakan yang masalah dia tu hanya yang bukan manusia jea yang boleh selesaikan masalah tersebut. Siapa yang bukan manusia tu ?



Allah subhanahu wata’ala. Maha suci Allah. Pemberi ujian dan penyelesai masalah.



Takda manusia yang boleh selesaikan masalah manusia lain melainkan dengan izin Allah.



“tapi aku stress…’’ – yeap , orang bermasalah memang stress.


Pergi berambus dari tempat persembunyian kau. Kalau rasa nak solat atau zikir, pergi buat sekarang. Tapi kalau malas, pergi carik nature place.


Nature ?


Yelah. Ni cara aku. Style aku. Kau tak boleh tengok Allah kan ? pembohong kalau boleh !


‘’Dengan mengingati Allah hati akan menjadi tenang…’’

Dah tak boleh tengok Allah , tengok la ciptaan Dia yang indah indah… haa tak gitu. ?

Bagi aku –pantai. Pantai tak pernah gagal dalam membuatkan aku rasa tenang. Lupakan masalah untuk seketika… lepak lah… -sengih sorang sorang.




Betapa berfungsinya , function-nya , bila kau ada masalah , kau perlu berambus dari tempat persembunyian kau yang bermasalah itu, dan…melepak..tenangkan diri.



Kemudian, berfikir dengan tenang, apa langkah seterusnya. Kalau takda , kau tipu. Allah kata semua Dia datangkan setiap ubat dengan penawar, dan setiap masalah dengan penyelesaian. Kau jangan tipu diri sendiri.



Cari jalan. Sambil tu, set dalam kepala. ‘’Hey..rileks la. Life is not that bad. ‘’



YOLO. Bila lagi kan ? hidup ni tak seteruk yang kau sangka. Melainkan kau hidup melarat , takda rumah , baju koyak koyak , busuk tak mandi , serabai , dan carik makanan dalam sampah. Itu dah teruk sangat dah tu.


Okey dah. Kbye. Jangan sedih sedih. Senyum la sikit bro ! senyum sikit aku kata ! hoisshh. Melampau sangat senyum kau tu. cuba ikhlas sikit. Haaa camtu laa.


p/s : memang kadang member kau taktau apa yang kau lalui, dan kadang mereka ada waktu kau senang aje, waktu kau susah diorang takda, tapi macam aku cakap, diorang mesti tau macam mana nak buat kau happy. Buang la masalah kau sekejap. Kalau manusia tak tau nak buat kau happy dan tenang, pergi berambus dari situ, dan cari YANG BUKAN MANUSIA.



p/s : bukan hantu la bongok. Pantai ke laut ke. Kalau takda , kau ambik wuduk , kau carik sejadah.

Comments
0 Comments

0 Komentar:

Post a Comment