2/22/2011

Hukum Cakap Tak Serupa Bikin ?

(aku merenung ke langit batu sambil baring menelentang beralaskan bantal lengan. aku cuba bermuhasabah diri sendiri ketika itu. Ingin sekali aku kongsikan di dalam blog. tapi, bagaimanakah untuk memperbetul kesalahan orang lain sekiranya kita tidak memperbetul kesalahan sendiri ?)

haa. itu la yg dinamakan cakap tak serupa bikin. nasihat orang sana , nasihat orang sini. diri sendiri pun sentiasa buat salah. aku sentiasa sedaya upaya cuba untuk jaga teguran aku kpd orang lain supaya benda tu tak terkena batang hidung sendiri. (yaa. baru nak cuba sebenarnya. heh.)

daripada terjemahan kitab riadhus salihin oleh salim bahreisy


m/s 207 jilid 1 tentang : berat siksa org yg menganjurkan kebaikan dan mencegah munkar,tetapi perkataannya menyalahi perbuatan (macam cakap tak serupa bikin laa.)


firman Allah:
maksudnya:Apakah kamu menyuruh org2 berbuat kebaikan,padahal kamu melupakan dirimu sendiri,sedangkan kamu membaca kitab,tidakkah kamu berakal?
(al-baqarah 44)

firman Allah:
maksudnya:hai org2 beriman,mengapakah kamu berkata apa yg tidak kamu perbuat.sungguh besar murka Allah jika kamu berkata apa yg tidak kamu perbuat.
(as-shaff 2-3)

Abu Zaid(usamah) bin zaid bin haritsah r.a berkata:

saya telah mendengar rasulullah s.a.w. bersabda: seorang di hadapkan di hari qiamat.kemudian di lemparkan ke dalam neraka ,maka keluar usus perutnya,lalu berputar-putar di dalam neraka bagaikan himar yg berputar di sekitar penggilingan maka berkerumun ahli neraka padanya sambil bertanya : Hai Fulan,mengapakah engkau, tidakkah engkau dahulu menganjurkan kebaikan dan mencegah mungkar? Jawabnya: benar,aku dahulu menganjurkan kebaikan ,tetapi tidak aku kerjakan,dan mencegah mungkar tetapi aku kerjakannya.
(hadis muttafaqun'alaih)

muttafaqun'alaih bermaksud hadis yg di sepakati oleh ulama' .



haa . maksud hadith kat atas bukan la maksudnya kita tidak perlu mengerjakan dan menyuruh kepada yg baik. tak yaa. ia lebih kepada menyuruh kita berhati-hati dalam setiap tata tutur bicara kita . jangan la kita terlalu ghairah dalam mencegah kemungkaran sedang diri kita masih lagi dalam kemungkaran. kita perlu memperlajari ilmu - mengamalkannya - kemudian baru lah kita menyampaikannya (penulis menasihati pembaca dan juga dirinya sendiri . hehh. well , im not Mr Perfect . like you. yeah. like you.)

Adakalanya mungkin jugak kita dah buat benda tu , tapi cuma tak konsisten.. (ya saya faham perasaan anda..) atau dalam istilah arab - tak istiqomah- . itu lah yang dinamakan iman. iman yang ada dalam manusia. ada turun naiknya. bukan macam malaikat. tak naik dan tak pula turun.

tapi jangan la jadikan alasan 'iman aku dah memang camtu doh. nak buat cemaner' sebagai alasan untuk tak konsisten . sebab memang susah nak carik keredhaan Allah. maka berusaha lah kawan ! (aku pun sama...hehh. samasama la kite ye..hehe)

p/s : Kekuatan itu perlu dicari , bukan ditunggu :) bak kata dalam cerita adnan sempit ' dimana ada kemahuan , di situ ada highway...'

3 comments:

  1. kalau nak tunggu org skrg nih ubah diri sendiri dulu memang berjanggut la kan?

    ReplyDelete
  2. salam..betul lah tuh ;) 100% sokong..

    ReplyDelete